Žádnej tam nevyleze, tak tam chodím já

17. 08. 2017 22:02:30
Anna Lukášová (1909-2005) pocházela z rodiny tkalce s osmi dětmi. Teta byla nezapomenutelná, nezaměnitelná, svá. Osobnost. Dříč, který by se rozdal...

Tak mně je osumdesátdevět let... né, počkejte, sedum, sedum, osumdesátsedum... Kdopak to má furt počítat! A co celý den dělám? Iná, porát něco... Často chodím do lesa na klacky, teda jen když neprší – to je dřevo mokrý a těžký. No, chodím tady do těch kopců, von se tam žádnej nevyškrábe, a tak tam je hromadu pěknýho dříví. Tuhle se mně poštěstila taková věc: jela jsem na kole z Brandejsa sem do Perný a od pily nahoru jel traktor s dřívím. Já jsem byla u autobusový zastávky a najednou koukám – u příkopa ztráceli takový pěkný krajiny. Povidám si: Heršof, chodím do lesa, to bych byla hloupá, abych lítala po klackách... Tak jsem vzala vozejk a šla jsem. No a pak jsem to do půl dvanáctý řezala, aby to děti neviděly, protože by mně nadaly. Já jim dycky nařežu kloudný bukový klacky a řeknu jim, ať si pro to přijedou s přívěsem. A pak si nařikám, že nemám čím topit...

Taky chodím na pole, ale teď prší a prší, já nevim, co to je za blázinec – všechno mám zamořený plísní. Tady nahoře na kopci mám políčko. Je to prudkej kopec – žádnej tam nevyleze, tak tam chodím já. Nosím tam i hnůj v lavoru... Děti mně řikaj: mami, my ti to zrejeme. Ale já to nechci, dokud můžu, tak to nechci. Voni to trapem udělaj, a přitom házej hlínu z kopce dolů! Řikaj, že na tý jejich práci pořád něco vidím. No, oni se u toho moc nenadřou...

Tuhle byly naše děti někde v Orlických horách na chatě vode dráhy a Jana povidala – mami, chodíš doma jako šlundrák. Já povidám – hlavně, že mám hadry schovaný. Já se zamažu, nemůžu se nějak ustrojit! A ona zas že nosím gumáky, že to není zdravý. Jenže když je porát mokro, tak se střevíce zavobalej blátem, žejo? A ona mně přivezla plnej koš nějakých obnošenejch střevíců, šak se podivejte, sou v síni. Já povidám – ty nejsou k potřebě, s kramflekem nemůžu potřebovat. To se vobalí, zarejou se kramfleky do hlíny a já abych to tahala ze země ven...

Teď je Jana už dlouho doma – na pokladnu – má něco vod páteře. Když vona se taky neoblíkne a pak skučí!

A když se tady sejdou všechny čtyři rodiny, to je nadělení – ještě že mám vždycky napečený. Do krámu je daleko, tak radši zadělám...

Tudle jsem si chtěla udělat květák a ani jsem nemohla, protože jsem neměla vejce – já všechno rozdám. Jana mně povidala, že mě vejce přijde tak na sedum korun, že na ty slepice všechno koupím... No, asi má pravdu... A tudle jsem zabila zajce. Hlavu jsem si nechala a zbytek jsem dala dětem. Jó, zajci... To nedávno jsem byla u Ládi, a jestli bych mu prej nezabila zajce. Jenže já jsem neměla sílu, tak jestli bych mu aspoň neradila, že si ho zabije sám. Ano ale to by člověk zmrz – von ho majzal sem tam, no ale nakonec jsme ho šťastně zabili...

A jednou – to bylo pár roků po válce – jsem někam vezla vlakem kůzle a potkala jsem se tam se známou. A jak jsme tak breptaly, milý kůzle jí zatím vohryzalo sukni. Bylo to ňáko v květnu. Naštěstí jsem někde vyštrachala špendlik, tak jsme to sešpendlily a rázovaly jsme do Brna. Nojo, to je takových historií!

Už fůru let jezdím k doktoroj na injekce. Von se sice nabízí, že bude jezdit sem se sanitkou, ale to já nemůžu potřebovat. Zrovna budu někde na krmení nebo v lese a co potom?

Kdepák, já ještě rok a končím... On žádnej za mnou nepřijde s tím hezkým, dycky jen se starostma, a to člověka deptá...

A vemte si buchtu! Já nemůžu najít cukřenku, tak vám to takhle posypu rukou... Sou jen vobyčejný...

(P.S. I když si teta v době rozhovoru dávala jen rok, žila pak ještě devět let.)

Autor: Iva Marková | čtvrtek 17.8.2017 22:02 | karma článku: 19.60 | přečteno: 531x

Další články blogera

Iva Marková

Ženy

....................................................................................................

26.3.2024 v 22:53 | Karma článku: 9.48 | Přečteno: 190 | Diskuse

Iva Marková

Babička čte pohádku

....................................................................................................

5.12.2023 v 14:31 | Karma článku: 13.71 | Přečteno: 199 | Diskuse

Iva Marková

Máchadlo

....................................................................................................

30.5.2023 v 20:27 | Karma článku: 11.49 | Přečteno: 209 | Diskuse

Iva Marková

Chodec

....................................................................................................

23.12.2022 v 10:15 | Karma článku: 14.11 | Přečteno: 237 | Diskuse

Další články z rubriky Osobní

Lucie Svobodová

Magor

Přátelé, širší rodina - každý reagoval na mé členství odlišně. Někteří na mě neustále křičeli, že jsem magor. Jiní si to pravděpodobně také mysleli, ale rozhodli se nechat si to pro sebe.

28.3.2024 v 8:59 | Karma článku: 4.75 | Přečteno: 152 | Diskuse

Vlastík Fürst

Pravopis máš hrozný, ale piš dál!

Jaké máte vzpomínky na svá školní léta? Měli jste také svého oblíbeného učitele - učitelku? Nebo jste dokonce byli platonicky zamilovaní do vaší kantorky - kantora?

27.3.2024 v 14:30 | Karma článku: 21.25 | Přečteno: 415 | Diskuse

Tereza Ledecká

Sněžkolezkyně

My Češi jsme pověstní svými nákupními výpravami do Polska, ale věřte, že na dně Lomniczky nic nekoupíte, a ještě za to draze zaplatíte

20.3.2024 v 23:29 | Karma článku: 10.91 | Přečteno: 291 |

Jiří Kačír

Recenze hry Baldur's Gate 3 a nových pravidel D&D 5E

Baldurs Gate 3 je RPG hra postavená na pravidlech Dungeons & Dragons, konkrétně na jejich nejnovější verzi 5E. Oproti verzím 3.5 a 4.0, které se používaly někdy od roku 2000 až do teď, se ve verzi 5E provedla spousta změn.

17.3.2024 v 13:41 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 67 | Diskuse

Vlastík Fürst

Dě-da nebo dědek plesnivý

Blíží se jaro a s ním doba, kdy se do ulic vyrojí spousta lehce přioděných slečen a dam. A tak se možná my, co jsme většinově orientovaní, od těch krasavic zase dočkáme nějakého nelichotivého komentáře.

16.3.2024 v 8:30 | Karma článku: 26.76 | Přečteno: 572 | Diskuse
Počet článků 219 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 594

Obyčejná ženská, co se ráda kouká kolem sebe a občas o tom napíše.

ivamarkova@tiscali.cz

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...