Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Žádnej tam nevyleze, tak tam chodím já

Anna Lukášová (1909-2005) pocházela z rodiny tkalce s osmi dětmi. Teta byla nezapomenutelná, nezaměnitelná, svá. Osobnost. Dříč, který by se rozdal…

Tak mně je osumdesátdevět let… né, počkejte, sedum, sedum, osumdesátsedum... Kdopak to má furt počítat! A co celý den dělám? Iná, porát něco… Často chodím do lesa na klacky, teda jen když neprší – to je dřevo mokrý a těžký. No, chodím tady do těch kopců, von se tam žádnej nevyškrábe, a tak tam je hromadu pěknýho dříví. Tuhle se mně poštěstila taková věc: jela jsem na kole z Brandejsa sem do Perný a od pily nahoru jel  traktor s dřívím. Já jsem byla u autobusový zastávky a najednou koukám – u příkopa ztráceli takový pěkný krajiny. Povidám si: Heršof, chodím do lesa, to bych byla hloupá, abych lítala po klackách… Tak jsem vzala vozejk a šla jsem. No a pak jsem to do půl dvanáctý řezala, aby to děti neviděly, protože by mně nadaly. Já jim dycky nařežu kloudný bukový klacky a řeknu jim, ať si pro to přijedou s přívěsem. A pak si nařikám, že nemám čím topit…

Taky chodím na pole, ale teď prší a prší, já nevim, co to je za blázinec – všechno mám zamořený plísní. Tady nahoře na kopci mám políčko. Je to prudkej kopec – žádnej tam nevyleze, tak tam chodím já. Nosím tam i hnůj v lavoru… Děti mně řikaj: mami, my ti to zrejeme. Ale já to nechci, dokud můžu, tak to nechci. Voni to trapem udělaj, a přitom házej hlínu z kopce dolů! Řikaj, že na tý jejich práci pořád něco vidím. No, oni se u toho moc nenadřou…

Tuhle byly naše děti někde v Orlických horách na chatě vode dráhy a Jana povidala – mami, chodíš doma jako šlundrák. Já povidám – hlavně, že mám hadry schovaný. Já se zamažu, nemůžu se nějak ustrojit! A ona zas že nosím gumáky, že to není zdravý. Jenže když je porát mokro, tak se střevíce zavobalej blátem, žejo? A ona mně přivezla plnej koš nějakých obnošenejch střevíců, šak se podivejte, sou v síni. Já povidám – ty nejsou k potřebě, s kramflekem nemůžu potřebovat. To se vobalí, zarejou se kramfleky do hlíny a já abych to tahala ze země ven…

Teď je Jana už dlouho doma – na pokladnu – má něco vod páteře. Když vona se taky neoblíkne a pak skučí!

A když se tady sejdou všechny čtyři rodiny, to je nadělení – ještě že mám vždycky napečený. Do krámu je daleko, tak radši zadělám…

Tudle  jsem si chtěla udělat květák a ani jsem nemohla, protože jsem neměla vejce – já všechno rozdám. Jana mně povidala, že mě vejce přijde tak na sedum korun, že na ty slepice všechno koupím… No, asi má pravdu… A tudle jsem zabila zajce. Hlavu jsem si nechala a zbytek jsem dala dětem. Jó, zajci… To nedávno jsem byla u Ládi, a jestli bych mu prej nezabila zajce. Jenže já jsem neměla sílu, tak jestli bych mu aspoň neradila, že si ho zabije sám. Ano ale to by člověk zmrz – von ho majzal sem tam, no ale nakonec jsme ho šťastně zabili…

A jednou – to bylo pár roků po válce – jsem někam vezla vlakem kůzle a potkala jsem se tam se známou. A jak jsme tak breptaly, milý kůzle jí zatím vohryzalo sukni. Bylo to ňáko v květnu. Naštěstí jsem někde vyštrachala špendlik, tak jsme to sešpendlily a rázovaly jsme do Brna. Nojo, to je takových historií!

Už fůru let jezdím k doktoroj na injekce. Von se sice nabízí, že bude jezdit sem se sanitkou, ale to já nemůžu potřebovat. Zrovna budu někde na krmení nebo v lese a co potom?

Kdepák, já ještě rok a končím… On žádnej za mnou nepřijde s tím hezkým, dycky jen se starostma, a to člověka deptá…

A vemte si buchtu! Já nemůžu najít cukřenku, tak vám to takhle posypu rukou… Sou jen vobyčejný…

                                                                                                                     

(P.S. I když si teta v době rozhovoru dávala jen rok, žila pak ještě devět let.)

A.Lukášová (vlevo), 1977

 

Autor: Iva Marková | čtvrtek 17.8.2017 22:02 | karma článku: 19,60 | přečteno: 531x
  • Další články autora

Iva Marková

Ženy

....................................................................................................

26.3.2024 v 22:53 | Karma: 10,24 | Přečteno: 284x | Diskuse| Poezie a próza

Iva Marková

Babička čte pohádku

....................................................................................................

5.12.2023 v 14:31 | Karma: 13,71 | Přečteno: 213x | Diskuse| Poezie a próza

Iva Marková

Máchadlo

....................................................................................................

30.5.2023 v 20:27 | Karma: 11,80 | Přečteno: 220x | Diskuse| Poezie a próza

Iva Marková

Chodec

....................................................................................................

23.12.2022 v 10:15 | Karma: 14,11 | Přečteno: 248x | Diskuse| Poezie a próza

Iva Marková

Kámen

....................................................................................................

8.9.2022 v 12:56 | Karma: 13,11 | Přečteno: 204x | Diskuse| Fotoblogy
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  12:30

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Ve vaně mi spí cizí muž, nejde vzbudit, volal na policii zoufalý majitel domu

24. dubna 2024  12:29

Policisté na Havlíčkobrodsku vyšetřují neobvyklý případ. Do domu v Úsobí se v úterý večer...

Naučená omluva, bez upřímné lítosti. Za pokus o vraždu dívky dostal Ukrajinec 19 let

24. dubna 2024,  aktualizováno  12:27

Krajský soud v Plzni odsoudil na devatenáct let Ukrajince Viktora Veselovského, který se loni v...

Svobodu se lidovci snažili dostat pryč ze strany, teď kauzu odkládají

24. dubna 2024  12:20

Lidovecká snaha vystrnadit ze strany jednoho ze svých nejznámějších poliků, bývalého šéfa strany a...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 219
  • Celková karma 10,24
  • Průměrná čtenost 599x
Obyčejná ženská, co se ráda kouká kolem sebe a občas o tom napíše.

ivamarkova@tiscali.cz

Seznam rubrik