Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Květináč

Základní životní pravdy začne člověk poznávat docela brzo. Tak třeba tuhle: uděláš-li nějakou křivárnu, můžeš z toho mít dlouhý roky blbej pocit.

Do první třídy jsem chodila ráda. Jen co jsem se naučila číst, zamilovala jsem si knížky a četla tolik, že se učitelka zdráhala tomu věřit. I psaní bylo pěkný - bavilo mě kroužit písmenka perem a inkoustem, ani kaňky jsem nedělala jsa přírodní pravák, jak se žádalo. To kluci, kteří byli přeučováni z leváků na praváky, to měli v první třídě těžký, chuděrky. Počty mně tenkrát taky ještě šly. Tenkrát. Všechno začínalo, všechno mě bavilo. Byla jsem dobrá žákyně v první třídě.

Jeden ze spolužáků měl pár kileček navíc, a proto se mu říkalo Buřt. Těch kileček měl navíc rozhodně míň než já, ale nevimproč měl takovou přezdívku tenkrát jen on. Tenkrát. No a jednou jsme s Buřtem a dalšími spolužáky vochomejtali vzadu ve třídě u parapetu, vedle kterého byl stojan s kytkama.  A co se nestalo:  jeden ten květináč jsem shodila svetrem. Dodnes vím, že to byl ručně pletený melírovaný svetr z párané vlny. Nikdo neviděl, jak se to stalo, a tak jsem nenápadně zaplula do lavice, a dělala jakoby nic.

Učitelka to samozřejmě zblikla, hned jak přišla do třídy, a začal výslech. Nikdo se jako viník nepřihlásil. A tak soudružka učitelka zjišťovala, kdo tam vzadu o přestávce byl. Jako „hodná holka“ jsem se do nejužšího výběru možných viníků nedostala, ale kdo se tam dostal, byl právě Buřt.

„Já to nebyl, soudružko!“ obořil se kluk na učitelčinu pobídku, ať se přizná.

„Ale no tak, vždyť to je jen rozbitý květináč. Ukliď to a nebudem se o tom bavit,“ domlouvala soudružka učitelka Buřtovi. Neřekla jsem na to vůbec nic. Neřekla jsem, že jsem květináč rozbila já. Mlčela jsem, i když potupně uklízel střepy a rozsypanou hlínu.…

Dodnes to mám v sobě jako nevyříkanou, nevyřízenou věc. A to mám zato! Pořád čekám, že Buřta někde potkám, vysvětlím mu, jak to tenkrát bylo, a omluvím se mu. On na mě bude koukat jako kdybych spadla z višně, protože už si to nejspíš nebude pamatovat, ale to nevadí.

Jo, jo…  A tam někde u toho vysypanýho asparágusu jsem pomaloučku polehoučku začala získávat respekt ke sdělení: „Já bych něco takovýho NIKDY neudělal.“

 

Autor: Iva Marková | středa 25.7.2018 22:41 | karma článku: 15,04 | přečteno: 346x
  • Další články autora

Iva Marková

Ženy

....................................................................................................

26.3.2024 v 22:53 | Karma: 10,24 | Přečteno: 287x | Diskuse| Poezie a próza

Iva Marková

Babička čte pohádku

....................................................................................................

5.12.2023 v 14:31 | Karma: 13,71 | Přečteno: 214x | Diskuse| Poezie a próza

Iva Marková

Máchadlo

....................................................................................................

30.5.2023 v 20:27 | Karma: 11,80 | Přečteno: 220x | Diskuse| Poezie a próza

Iva Marková

Chodec

....................................................................................................

23.12.2022 v 10:15 | Karma: 14,11 | Přečteno: 248x | Diskuse| Poezie a próza

Iva Marková

Kámen

....................................................................................................

8.9.2022 v 12:56 | Karma: 13,11 | Přečteno: 205x | Diskuse| Fotoblogy
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Záchranka na maratonu ošetřila 13 běžců po kolapsu, do nemocnice nemusel žádný

5. května 2024  13:30

Záchranáři na Pražském mezinárodním maratonu ošetřili dosud 13 běžců, vesměs po kolapsu....

Al-Džazíra končí v Izraeli. Hrozba pro bezpečnost, shodla se vláda

5. května 2024  13:28

Izraelská vláda jednomyslně schválila ukončení činnosti katarské televizní sítě Al-Džazíra v zemi....

Putinova inaugurace bez Česka. Vláda odvolala velvyslance, řekl Lipavský

5. května 2024  12:59,  aktualizováno  13:25

Vláda odvolala českého velvyslance v Rusku Vítězslava Pivoňku, řekl v neděli v diskusním pořadu...

Malostranský zápisník: Když nevíš, kudy kam, majzni soka Putinem!

5. května 2024

Premium Jak odvrátit pozornost od kočkopsího tandemu Vondra-Niedermayer? Kdo zase znásilnil českého...

Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene
Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene

S příjemnými hřejivými pocity ze slunečních paprsků k nám ale míří i nebezpečné UV záření. To na nás působí celoročně, a proto je důležité sebe i...

  • Počet článků 219
  • Celková karma 10,24
  • Průměrná čtenost 599x
Obyčejná ženská, co se ráda kouká kolem sebe a občas o tom napíše.

ivamarkova@tiscali.cz

Seznam rubrik